Logo Webflow

Webflow vs. WordPress – na czym postawić firmową stronę lub sklep internetowy?

Webflow - narzędzie no-code, w którym stworzysz zaawansowaną witrynę lub sklep internetowy bez kodowania.

Podsumowanie: Jeśli stoisz przed dylematem wyboru oprogramowania do stworzenia swojej firmowej strony lub małego sklepu internetowego, to warto rozważyć dwie opcje: WordPress i Webflow. W tym artykule skupiam się na funkcjach Webflow (bo WordPressa wszyscy znają) i pomagam w dokonaniu odpowiedniego wyboru.

Pod koniec 2020 roku zostałem współzałożycielem startupu, który nazywa się Cataloger. W owym czasie mieliśmy ciekawą usługę, dobry pomysł i opracowany workflow. Nie mieliśmy natomiast klientów, rozgłosu i ogólnie pojętej świadomości wśród odbiorców.

Aby dać się poznać potencjalnym klientom, naturalnym krokiem stało się dla nas uruchomienie witryny internetowej. Zanim jednak do tego doszło, stanęliśmy przed wyborem – na czym ją postawić?

Pierwszą myślą był WordPress – popularny, bezpłatny CMS, z dużą ilością dostępnych szablonów i wtyczek. System, z którego korzysta ogromna rzesza użytkowników na całym świecie i którego przedstawiać nie trzeba.

Teoretycznie zatem wybór był oczywisty, ale przeanalizowaliśmy temat nieco dokładniej i finalnie WordPress poszedł w odstawkę.

Dlaczego WordPress nie zawsze jest dobrym wyborem? 3 ważne powody

Żeby była jasność – WordPress to fantastyczny CMS. Sam korzystam z WP prowadząc blog Ciekawe Aplikacje. Ma on jednak pewne ograniczenia, które sprawnie ominiesz korzystając z innych, dostępnych obecnie narzędzi.

Jakie to ograniczenia?

1. Brak swobody projektowania

Jeżeli chcesz postawić witrynę na WordPress masz dwie opcje:

  • możesz skorzystać z gotowego motywu (darmowy lub płatny),
  • możesz zlecić lub samodzielnie zaprojektować i zakodować motyw graficzny.

W przypadku pierwszej opcji z dużym prawdopodobieństwem narażasz się na zestaw ograniczeń, które stawia przed Tobą twórca motywu (np. określona kolorystyka lub układ treści).

Druga opcja po prostu kosztuje.

2. Wtyczki nie rozwiązują problemów

Popularne przekonanie dotyczące WordPressa jest takie, że jeżeli czegoś nie możesz zrobić w samym WP, to na pewno jest do tego wtyczka. Dużo w tym prawdy, wszak baza wtyczek WordPressa wynosi ponad 58.000 pozycji.

Problem w tym, że 90% z nich jest bezużyteczna.

Na palcach jednej ręki mogę wymienić naprawdę dobre, bezpłatne WordPressowe wtyczki. Wszystkie pozostałe stawiają przed użytkownikiem ścianę w postaci płatnej licencji lub znacząco okrojonej funkcjonalności.

3. Wszystkiego musisz pilnować 

Ponieważ WordPress instalujesz na swoim serwerze, musisz dbać o absolutnie wszystko: aktualizacje, backupy, ważność SSL, zabezpieczenia. To zaś wymaga ciągłego doglądania i sprawdzania.

Jeżeli coś pójdzie nie tak (np. Twoja strona będzie znajdować się na pechowym serwerze OVH), zostajesz sam ze swoim problemem.

Co to jest Webflow i czym różni się od WordPress?

W Cataloger nasz wybór padł na Webflow – szybko zyskujące na popularności rozwiązanie no-code (SaaS), w którym stworzysz dowolną stronę, blog lub sklep internetowy bez znajomości kodowania.

I mówiąc “dowolną” faktycznie mam to na myśli. Możliwości, które stawia przed Tobą Webflow są ogromne.

W odróżnieniu od WP, Webflow ma trzy istotne cechy:

  1. strony postawionej na Webflow nie trzymasz na swoim serwerze (podłączasz jedynie swoją domenę poprzez odpowiednie rekordy DNS – nie martwisz się o instalację czegokolwiek),
  2. masz wpływ na każdy, nawet najmniejszy element wyglądu witryny,
  3. wszystkie funkcjonalności zapewniane są przez Webflow – nie musisz instalować i konfigurować żadnych dodatkowych wtyczek.

Co więcej, Webflow udostępnia doskonałą bazę wiedzy w postaci krótkich i przejrzystych tutoriali – spora część z nich jest krótsza niż 3 minuty, więc opanowanie narzędzia zajmie Ci dosłownie chwilę.

Jakie możliwości daje Webflow?

Swoboda i szybkość tworzenia to dwie najważniejsze zalety, które najprawdopodobniej skłonią Cię do skorzystania z Webflow przy stawianiu firmowej strony lub sklepu internetowego.

Jakich funkcjonalności możesz spodziewać się po tym oprogramowaniu? Poniżej podaję kilka najważniejszych.

Projektowanie responsywnych witryn

Tym co najbardziej spodobało mi się w Webflow przy pierwszym kontakcie była łatwość dostosowywania strony do różnych urządzeń.

Domyślnie w edytorze spotkasz się z 4 breakpointami:

  • desktop (992 px i więcej),
  • tablet (991 px i mniej),
  • mobile landscape (767 px i mniej),
  • mobile (478 px i mniej).

Do każdego z tych wymiarów możesz dowolnie dostosować każdy element strony. Nie chcesz, aby jakiś element wyświetlał się na smartfonach? Dwa kliknięcia i gotowe.

Projektowanie responsywnych witryn w Webflow
W Webflow szybko dostosujesz wygląd strony do ekranów różnych urządzeń

CMS

Jeśli chcesz swoją stronę regularnie zapełniać treścią (np. umieścić na niej blog), możesz dokonać tego używając systemu zarządzania treścią. Co więcej – w Webflow samodzielnie tworzysz strukturę bazy danych, zatem Twój CMS nie musi się ograniczać jedynie do bloga.

Oto kilka przykładów jak możesz wykorzystać CMS w swojej działalności:

  • newsy branżowe, poradniki, prosty blog firmowy (tworzysz zwyczajną bazę danych z wpisami/postami),
  • rankingi, zestawienia (jeśli chcesz opublikować np. ranking odkurzaczy, możesz stworzyć bazę różnych modeli odkurzaczy, a następnie użyć tej bazy do wygenerowania stron lub postów z różnymi rankingami, np. “5 najlepszych odkurzaczy dla domu”, “ranking 8 odkurzaczy do czyszczenia samochodu” etc.),
  • przedstawienie zespołu na stronie www (zamiast wprowadzać ręcznie każdego członka zespołu, możesz raz stworzyć szablon i tylko modyfikować dane członków zespołu),
  • zaprezentowanie portfolio.

Sklep internetowy

W porównaniu do wielu powszechnie znanych w Polsce systemów sklepów internetowych, Webflow zapewnia niezwykle elastyczne rozwiązanie.

Nie musisz bowiem od razu uruchamiać sklepu. Jeżeli chcesz na początek stworzyć tradycyjną stronę-wizytówkę i ją wypromować, to możesz to zrobić. A dopiero na dalszym etapie uruchomić moduł e-commerce i rozpocząć sprzedaż. Możesz również samodzielnie dostosować każdy element graficzny strony, dzięki czemu nie będziesz martwić się o dodatkowe koszty motywów i wprowadzania zmian.

Webflow zadbało także o przygotowanie najważniejszych modułów w sklepie – koszyka i systemu płatności (te realizowane są przez Stripe).

Integracje Webflow z różnymi aplikacjami

Webflow w prosty sposób zintegrujesz z innymi aplikacjami korzystając z Zapier.

W Catalogerze korzystamy z takiej integracji w przypadku zapisów do newslettera. Utworzyliśmy prostą integrację (zapa) z Sendy (system do wysyłania mailingu, o którym możesz przeczytać tutaj). Dzięki temu nie musimy ręcznie przenosić adresów mailowych i wszystko dzieje się całkowicie automatycznie.

SEO

Dla każdej ze stron w Twoim projekcie możesz indywidualnie ustawić Title Tag, Meta Description oraz inne parametry.

Co więcej – Webflow uruchomiło wersję beta narzędzia “Audits”, które podpowie Ci kiedy Twoja strona zawiera błąd mogący wpłynąć na jej widoczność w wyszukiwarkach (np. pominięcie nagłówków, zbyt duże obrazy etc.).

Panel edycji tagów SEO w Webflow
Webflow umożliwia dostosowanie poszczególnych stron Twojej witryny również pod kątem SEO

Ile kosztuje Webflow?

W porównaniu do WordPress, Webflow nie jest narzędziem darmowym.

Bezpłatnie w Webflow możesz utworzyć 2 projekty, co pozwoli Ci na dokładne zapoznanie się z narzędziem. Działanie Webflow w wersji darmowej jest jednak bardzo ograniczone:

  • możesz utworzyć maksymalnie dwie strony w projekie (czyli np. strona główna i zakładka “kontakt”),
  • Twoja strona będzie dostępna tylko na subdomenie [twoja_strona].webflow.io,
  • w prawym dolnym rogu Twojej strony będzie widniał znaczek “Made in Webflow”,
  • część funkcji będzie niedostępna (nie skorzystasz np. z opcji “embed” w kreatorze).

Cennik Webflow jest natomiast dość skomplikowany – to jego spora wada. Tym bardziej warto go omówić nieco dokładniej.

Webflow posiada dwa plany rozliczeń:

  • cennik stron (site plans),
  • cennik kont (account plans).

Site plans (cennik stron) dotyczy opublikowanych projektów. Jeżeli zatem stworzysz projekt swojej strony i chcesz podpiąć go pod swoją domenę, musisz za to zapłacić.

Account plans (cennik kont) dotyczy przede wszystkim ilości nieopublikowanych (nieopłaconych) projektów, które możesz przechowywać na koncie (w planie darmowym są to 2 projekty).

Cennik stron

W cenniku stron najbardziej interesujace są pozycje: basic, CMS i ecommerce standard.

Basic kosztuje 15 USD/miesiąc (12 USD/miesiąc w planie rocznym) i obejmuje wszystkie narzędzia, które są potrzebne do postawienia tradycyjnej, prostej strony firmowej. W planie tym możesz dodać do projektu maksymalnie 100 stron na swojej witrynie. Z tego pakietu korzystamy w Catalogerze.

CMS kosztuje 20 USD/miesiąc (16 USD/miesiąc w planie rocznym) i poza funkcjami z pakietu Basic obejmuje również obsługę CMS (do 2.000 rekordów w bazie danych). Wybierz ten plan, jeśli chcesz postawić na swojej stronie np. blog.

Cennik stron w Webflow
Cennik stron w Webflow

Ecommerce Standard kosztuje 42 USD/miesiąc (29 USD/miesiąc w planie rocznym) i poza funkcjami z pakietu CMS obejmuje również obsługę funkcji sklepu internetowego (koszyk, system płatności). Maksymalna wartość sprzedaży w tym planie nie może przekroczyć 50.000 USD.

Uwaga: w planie Ecommerce Standard Webflow pobiera prowizję od sprzedaży w wysokości 2% (dodatkowa prowizja w stosunku do tej pobieranej przez Stripe lub PayPal). Prowizja ta wynosi 0% w wyższych planach ecommerce, np. plus lub advanced.

Cennik stron ecommerce w Webflow
Cennik stron ecommerce (z funkcją sklepu internetowego) w Webflow

Cennik kont

W wyjątkowych przypadkach, jeżeli chcesz utworzyć więcej niż 2 nieopublikowane projekty na swoim koncie, konieczny może okazać się upgrade planu konta. W przypadku cennika kont dostępne są trzy opcje: starter, lite i pro.

Starter jest bezpłatny i całkowicie wystarcza jeśli chcesz stworzyć stronę dla swojej firmy (możesz przechowywać na koncie 2 nieopublikowane projekty).

Lite kosztuje 24 USD/miesiąc (16 USD/miesiąc w planie rocznym) i umożliwia przechowywanie max 10 nieopublikowanych projektów na koncie, a także pozwala między innymi na eksport kodu źródłowego.

Pro kosztuje 42 USD/miesiąc (35 USD/miesiąc w planie rocznym) i umożliwia przechowywanie nielimitowanej ilości nieopublikowanych projektów na koncie. Jest to rozwiązanie stworzone przede wszystkim z myślą o osobach profesjonalnie zajmujących się projektowaniem witryn internetowych.

Cennik stron kont w Webflow
Cennik kont w Webflow

Kiedy wybrać WordPress a kiedy Webflow?

Możliwe, że zastanawiasz się teraz czy Webflow będzie odpowiednim narzędziem dla Twoich zastosowań. Poniżej przygotowałem kilka punktów, które pomogą Ci w obraniu odpowiedniej drogi.

Wybierz WordPress jeśli:

  • nie masz doświadczenia w zakresie projektowania graficznego lub po prostu nie chcesz bawić się w grafikę – gotowy szablon na WP sprawdzi się w takim przypadku dużo lepiej,
  • masz bardzo ograniczony fundusz “na start” i niskie koszty są priorytetem,
  • Twoje przedsięwzięcie ma charakter niezarobkowy (nie ma na celu nic sprzedawać),
  • nie planujesz tworzenia stron specjalnego przeznaczenia w obrębie witryny (np. landing pages),
  • możesz poświęcić czas na bieżącą obsługę i konserwację witryny.

Wybierz Webflow jeśli:

  • chcesz stworzyć unikalną witrynę w pełni dopasowaną pod Twoje potrzeby,
  • możesz przeznaczyć miesięcznie kwotę odpowiednią dla wybranego pakietu Webflow,
  • “testujesz pomysł” (np. tworzysz kilka landing pages w obrębie witryny o nieco zróżnicowanej tematyce i wyglądzie),
  • zależy Ci na stabilności funkcjonowania Twojej witryny i nie chcesz jej konserwacji poświęcać dużo czasu.

Jeśli udało Ci się dotrwać do końca artykułu, to zapraszam Cię serdecznie do mojej grupy na Facebooku, gdzie również dzielę się różnymi informacjami ze świata ciekawych aplikacji 😃

Przydatne aplikacje na Twoim mailu

Dołącz do newslettera i na bieżąco otrzymuj informacje o ciekawych aplikacjach.

Webflow jest platformą no-code w formacie SaaS, w której od podstaw stworzysz zaawansowaną witrynę internetową lub sklep internetowy bez kodowania.

Najtańszy pakiet w Webflow (basic) kosztuje 15 USD/miesiąc (12 USD/miesiąc w planie rocznym). W Webflow za darmo możesz stworzyć projekt, jednak będzie on posiadał duże ograniczenia i nie opublikujesz go na swojej domenie.

Aby uruchomić sklep internetowy na Webflow musisz wykupić plan ecommerce – najtańszy kosztuje 42 USD/miesiąc (29 USD/miesiąc w planie rocznym).

Chcesz więcej ciekawych aplikacji?

Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco z nowościami ze świata webowych i mobilnych apek!